Monday, November 4, 2013

Mr. Venustraphobia - Bab 7

Assalammualaikum wbt.

Another update from me ! Hiuhiu...check it out ! ^^V

p/s : kalau ada kekurangan tu, maafkan saya ya...otak tak berapa nak bekerjasama pulak malam ni...hehe

Bab 7


HAIZAR memerhatikan Syasya yang sedang seronok berbual bersama kawannya itu dari jauh. Dia datang ke situ hanya semata-mata untuk mencari Nuha yang sudah seminggu menghilangkan diri. Puas dia mencari gadis itu di tempat kerjanya. Tapi, mereka mengatakan bahawa Nuha sudahpun berhenti menjadi model.

Banyak kali juga dia cuba menelefon gadis itu, tapi, paham-paham sahajalah perangai Nuha macam mana. Sekali dia ludah, dia tidak akan menjilatnya kembali. Huh. Terbit rasa menyesal dalam dirinya. Kalaulah dia tidak keluar dengan Gina hari itu, pasti Nuha tidak akan marah dengannya sampai macam ini sekali.

Haizar menanggalkan kaca mata hitamnya dan melambai tangan ke arah Syasya. Syasya yang melihat kehadiran Haizar yang tidak disangka-sangka itu terkejut bukan kepalang. “ Alamak ! Mamat tu buat apa dekat sini ? Dia dah tahu ke ?” bisik Syasya seorang diri. Risau juga kalau Haizar tahu yang Nuha ada di sini.

Syasya menghampiri jejaka yang berkemeja putih itu sambil mengerutkan dahinya. “ Kau nak apa ?” tanya Syasya sedikit kasar. Nuha itu sahabat karibnya sejak dari zaman sekolah lagi dan jika ada sesiapa yang menyakiti hati kawannya itu, dia juga akan terasa tempiasnya.

“ Takkan kau pun nak marah dengan aku jugak, Sya ?” soal Haizar tidak percaya dengan layanan yang diberikan Syasya. Selalunya, gadis itu sentiasa tersenyum dan banyak cakap. Tapi, kali ini lain pula.

“ Nuha tu kawan aku. Kalau dia sakit hati, aku pun terasa jugak. Kau tu yang tak ada perasaan ! Sampai hati kau buat Nuha macam tu kan ?! Kau memang tak ada hati !” jerit Syasya sakit hati. Memang dia tidak salah lagi, sejak dari dulu perangai lelaki itu tidak pernah berubah. Selalu mempermainkan perasaan perempuan. Apa dia ingat perempuan ni tak ada perasaan ke ?

“ Wowo ! Relaxlah ! Aku datang sini nak berdamai, bukannya nak merumitkan lagi keadaan. Aku nak tanya kau pasal Nuha. Dia dekat mana sekarang ? Aku cari dia dekat tempat kerja, tapi dia tak ada. Diaorang kata, Nuha dah berhenti. Betul ke ?” Haizar bercekak pinggang. Wajahnya kelihatan serius.

“ Kau nak buat apa jumpa dia ?! Nak sakitkan hati dia lagi ?! Kau ni lelaki jenis apa hah ?” jerkah Syasya.

“ Sya, aku cuma nak minta maaf dekat dia je. Aku tahu aku salah dan kalau boleh aku nak putarkan balik masa. Aku cuma sukakan dia seorang je. Kau pun tahu kan.” Ujar Haizar cuba untuk membela diri. Buat masa sekarang ni, orang yang boleh dia harapkan hanyalah Syasya seorang sahaja. Memandangkan sejak dari sekolah menengah lagi, mereka seperti belangkas. Ke mana sahaja Nuha pergi, pasti Syasya ada bersama.

“ Aku tak tahu ! Dah aku ada kelas.” Belum sempat Syasya hendak beredar dari situ, tangan Haizar dengan pantas menarik pergelangan tangannya.

“ Kau beritahu aku dulu mana Nuha !” jerit Haizar sedikit kuat. Tembok kesabarannya kini sudah ingin runtuh. Syasya memang sengaja nak menyusahkan keadaan. Niatnya ingin meminta maaf pada Nuha disalahtafsirkan oleh Syasya.

“ Aku tak tahulah ! Baik kau bla lah Haizar !” Syasya juga tidak mahu mengalah. Tangannya ditarik kembali agar dilepaskan dari pegangan Haizar. Wajah bengang ditayang.

“ Tolonglah jangan buat aku macam ni, Sya ! Aku,…betul-betul perlukan dia sekarang. Aku menyesal dengan perbuatan aku tu. Aku,…minta maaf sangat-sangat. Tolonglah beritahu aku dekat mana Nuha sekarang.” Haizar merayu seraya lututnya sudah mencecah ke bumi. Tangisan yang ditahan-tahan itu terhambus keluar juga akhirnya. Hilang sudah ego dan rasa malunya. Apa yang dia mahu kini hanyalah Nuha. Gadis yang sering mewarnakan hidupnya.

“ Zar…Aku…” Syasya menggigit bibir. Tiba-tiba dia rasa sebersalah pula. Melihat kesungguhan Haizar, dia tidak sampai hati. Tapi, dia juga tidak sanggup Nuha disakiti lagi.

Syasya menoleh ke belakang. Matanya terbeliak memandang si empunya badan yang bersembunyi di sebalik tiang. Gadis itu sedang merenung ke bawah. Wajah Nuha kelihatan sedih. Mungkin, gadis itu juga rasa sebersalah. Kenapalah perempuan terlampau cepat merasa bersalah ! Argh ! Mungkin memang betullah. Hati perempuan itu lembut. Haih.

“ Tolonglah aku, Sya. Aku tak boleh hidup tanpa dia.” Tutur Haizar sayu. Wajahnya diangkat dan memandang mata Syasya tepat ke anak mata.

Mamat ni dah mula dah nak buat mata Puss In Boots dia tu ! Aduh ! Ni yang dia lemah ni. “ Err, Zar…aku bukannya apa…aku cuma…”

“ Kau pergi balik lah !” belum sempat Syasya menghabiskan kata-katanya, Nuha terlebih dahulu memintas. Dia menghampiri kedua makhluk yang sedang membuat drama sembilu di tengah-tengah taman kolejnya itu dengan wajah yang bengis. Tiada secalit senyuman pun yang ditayang.  Hanya jelas terpancar kemarahan di wajahnya.

“ Nuha.” Bukan hanya Syasya sahaja yang terkejut, Haizar juga turut sama terkejut dengan kehadiran tidak diundang Nuha. Wajah gadis itu dipandang. Hanya api kemarahan yang dia lihat di wajah mulus itu.

“ Aku tak nak tengok muka kau lagi dekat sini. Baik kau bla sekarang !” tempik Nuha. Nafasnya sudah tidak teratur. Dia sudah tidak boleh terpedaya lagi dengan lakonan Haizar. Dia tahu, Haizar mahu memainkan perasaannya seperti perempuan-perempuan yang pernah didampingi dulu. Dia dah berubah. Dia bukan Nuha yang dulu. Yang lemah ! Mudah sangat percaya dengan janji manis yang lelaki itu taburkan dulu.

“ Nuha,…please…Saya cuma sayangkan awak seorang je. Percayalah.” Rayu Haizar bersungguh-sungguh. Dia mesti mendapatkan kepercayaan gadis itu semula. Tapi, kepercayaan daripada Nuhalah yang susah untuk didapatkan.

Go away ! Jangan tunjuk muka kau depan aku lagi ! Pergi !” jerit Nuha seperti mahu terkeluar anak tekak. Dada Haizar ditolak kuat. Nasib baik ramai pelajar yang dah balik. Kalau tidak, memang popularlah dia dalam laman Youtube.

Haiyan bersandar di tepi tiang. Tangannya dimasukkan ke dalam poket sambil memandang drama yang bertajuk, ‘ Engkau Curangi Aku’ yang sedang ditayangkan. Bibirnya mengukir senyuman sinis. Kenal sangat dengan pelakon-pelakon drama itu. Kemudian, tidak semena-mena, senyuman sinis tadi bertukar jadi ketawa.

“ Tak sangka aku ada abang macam tu. Kalau orang tanya, memang aku tak mengakulah yang dia tu abang aku.” Ujar Haiyan bersama dengan ketawanya yang masih bersisa. Malas mahu menonton drama yang membosankan itu, dia berjalan menuju ke tempat letak keretanya.

Balik lagi bagus !



NUHA mengelap tangannya yang sudah berpeluh itu menggunakan baju kurungnya. Suasana perpustakaan yang agak sibuk itu diperhatikan. Ramai dan agak sesak memandangkan ada pelajar yang ingin mengulang kaji pelajaran kerana ujian pertengahan tahun yang akan bermula tidak lama lagi.

Manakala, Nuha pula, dia lebih gemar mengulang kaji di taman ataupun di rumahnya sahaja. Nama sahaja perpustakaan, tapi, dah macam pasar borong dah rupa. Ada tu belajar, dan ada tu, berborak. Macam-macam ragam budak-budak sekolah ni.

Sekali-sekala, jam di tangan dipandang sekilas. Lagi berapa minit sahaja lagi masa rehat akan tamat. Tapi, batang hidung Haizar masih lagi tidak kelihatan. Lima minit kemudian, Haizar masuk ke dalam perpustakaan dengan terkocoh-kocoh. Tidak tahu mengapa, aku dengan automatiknya bangun dari tempat duduk dan berjalan menuju ke rak buku yang terdapat pelbagai jenis itu.

Nuha mengintai Haizar yang sedang tercari-cari itu di celah-celah buku. Sengaja dia menyorok di situ kerana ingin membalas dendam terhadap lelaki itu. “ Dik, tepi sikit. Nak ambik buku tu jap.” Tegur salah seorang akak senior. Nuha memberi laluan. Kemudian, matanya kembali mengintai di celah-celah buku.

“ Oh mak kau !” jerit Nuha sedikit kuat. Mulutnya ditekup kuat. Terkejut ! Rasa nak tercabut jantung ni.

“ Hai !” ujar Haizar ceria sambil melambaikan tangannya mesra. Dia menghampiri Nuha yang sedang terkejut seperti terkena renjatan elektrik itu.

“ Ingatkan tadi awak tak datang. Sorrylah lambat. Ada perjumpaan pengawas tadi.” Ujar Haizar sambil tersenyum manis memandang Nuha. Nuha pula kelihatan agak gemuruh berhadapan dengan jejaka idaman ramai ni.

“ Buku saya ?” tanya Nuha perlahan. Tidak mahu perbualan dia bersama Haizar ini disalah ertikan. Nuha memandang keadaan sekeliling. Belum apa-apa lagi, dia dan Haizar sudah menjadi perhatian dari pelajar-pelajar yang berada di situ. Tak dapatlah dia mahu berahsia-rahsia lagi. Lepas ni, tadah je lah telinga mendengar gosip liar yang akan tersebar luas nanti.

“ Hmm, sebelum tu, saya nak tanya awak satu soalan boleh ?” tanya dia dengan mata yang bercahaya. Macam pelik je mamat ni. Hmm.

“ Err, apa dia ? Cepat sikit, masa rehat dah nak habis.” Balas aku cuba untuk mengawal gemuruh yang bertapak di hati. Tak sangka aku boleh jadi se’nervous’ ini apabila berhadapan dengan pemegang gelaran Jejaka Playboy itu.

“ Saya nak jadi kawan awak boleh ?”

“ Tak boleh !”

Haizar mengerutkan keningnya. “ Kenapa ?”

“ Sebab awak tak bagi buku saya balik ! Saya tak kawan dengan pencuri.” ujar Nuha seraya ketawa. Haizar juga turut sama ketawa. Ingatkan apalah tadi. Dalam mereka bergembira itu, ada seseorang yang memendam rasa.

4 comments: